FAQ VIVEL Academie

Accreditatie

De accreditatie wordt minstens tweewekelijks toegekend. Hiervoor hoef je in principe niets extra’s te ondernemen.
Let op: Om accreditatie te krijgen, moet je alle verplichte onderdelen van de opleiding voltooien. Welke delen dat zijn, staat vermeld op de cursuspagina. Doorgaans gaat het om de e-learningmodule(s), kennistest(en) en evaluatie.

In principe is het niet nodig om je RIZIV-nummer in te vullen. We gebruiken naam en beroep om de accreditatie correct toe te kennen.

Uitzondering: Als je weet dat er iemand bestaat met exact dezelfde naam en hetzelfde beroep, raden we aan om je RIZIV-nummer aan te vullen in je profiel om verwarring te vermijden. Hoe dat moet, lees je bij ‘Mijn profiel wijzigen’.

Aanmelden voor externe gebruikers

Controleer eerst of je je juiste gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt. Lukt het nog steeds niet? Probeer dan het volgende:

  1. Sluit je browser volledig af en open opnieuw.
  2. Verwijder je browsercache (zie uitleg volgende vraag).
  3. Probeer eventueel een andere browser zoals Chrome of Firefox.

Verouderde gegevens in je browsercache kunnen storingen veroorzaken bij het inloggen of openen van modules. Volg deze stappen om je cache te wissen:

In Google Chrome:

  1. Klik rechtsboven op de drie puntjes ⋮
  2. Kies ‘Meer hulpprogramma’s’ > ‘Browsegegevens wissen’
  3. Kies een periode (bijv. laatste 7 dagen of Alles)
  4. Vink zeker ‘Gecachte afbeeldingen en bestanden’ aan
  5. Klik op ‘Gegevens wissen’
  6. Sluit de browser en probeer opnieuw

In Firefox:

  1. Klik rechtsboven op de drie streepjes ☰
  2. Kies ‘Instellingen’ > ‘Privacy & Beveiliging’
  3. Scroll naar ‘Cookies en sitegegevens’
  4. Klik op ‘Gegevens wissen…’
  5. Vink ‘Gecachte webinhoud’ aan en klik op ‘Wissen’

Wanneer je account door VIVEL zelf wordt aangemaakt, dan krijg je een automatische mail met diens wachtwoord. Die mail komt vaak in de spam terecht. Het is het eenvoudigst als de gebruiker zelf een nieuw wachtwoord aanvraagt.  

Surf hiervoor naar https://www.vivelacademie.be/login/index.php en klik op ‘Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten’.  

Jouw gebruikersnaam is je e-mailadres. Je zal vervolgens per e-mail een link krijgen om je  

account te resetten. Mocht het niet lukken, aarzel dan niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder.

Als je een account aanmaakt, dan moet je je account bevestigen. Zo voorkomen we dat er spamaccounts worden aangemaakt. Die mail kan in je spam terechtkomen.  

Aanmelden voor gebruikers zorgraden 

Je hebt een account met jouw @eerste-lijn.be – mailadres. Je moet dus klikken op de knop

“Aanmelden via @eerstelijn.be” en niet aanmelden via gebruikersnaam en wachtwoord. (zie printscreen)

Is dit niet het probleem:

  •  Probeer je aan te melden met je @eerste-lijn.be e-mailadres in een incognito-venster.
  •  Kan je nog steeds niet aanmelden? Bezorg ons dan onderstaande gegevens. Zo kunnen we nagaan waar het fout loopt:

* Welke browser gebruik je?

* Is de VIVEL Academie in de teams-omgeving beschikbaar?

* Bezorg ons een schermafdruk van de foutboodschap (graag het volledige scherm).

Boek indien nodig een teams-afspraak in om het scherm te delen.

Bepaalde cursussen zijn enkel toegankelijk voor medewerkers, leden en bestuurders van de zorgraden. Om die cursussen te kunnen zien:

  • Moet je ingelogd zijn
  • Moet je rol in de zorgraad gedefinieerd zijn

Hiervoor moeten de gebruikersinstellingen correct staan: in jouw profiel aangeduid zijn dat jij een rol hebt in de zorgraad. Dat kan je controleren of aanpassen:

  • Ga naar je profiel via de foto in de rechter bovenhoek.
  • Bij ‘Wat is jouw rol in de zorgraad’ moet een andere waarde dan ‘geen’ staan.
  • Klik op ‘Aanpassen’ om de profielgegevens aan te passen.
  • Je vindt de rol onder ‘Beroepsactiviteit’. Pas aan via het rolmenu.
  • Klik op ‘Aanpassen’ onderaan de pagina.

Het kan tot een half uur duren voor die aanpassing ook bij jou zichtbaar is. Is de cursus nadien nog steeds niet beschikbaar, geef dan zeker een seintje. We helpen je graag verder.

Pop-ups

Waarschijnlijk blokkeert je browser de pop-upvensters. Zorg ervoor dat pop-ups toegestaan zijn voor onze leeromgeving.

Lees hoe dat moet:

Profiel

Je kunt je profiel eenvoudig zelf aanpassen via de volgende stappen:

  • Log in op VIVEL Academie
  • Klik rechtsboven op je naam of profielfoto.
  • Kies ‘Profiel’ in het menu.
  • Klik vervolgens op ‘Bewerk profiel’.
  • Hier kan je gegevens aanpassen zoals je naam, e-mailadres, beroep of eventueel je RIZIV-nummer.
  • Vergeet niet om op ‘Aanpassen’ te klikken onderaan de pagina.

Niet gevonden wat je zocht? Mail naar info@vivel.be.