SUM: een nieuwe cockpit voor uitbraakmanagement

SUM staat voor ‘Samenwerkingsplatform voor Uitbraak Management’. Het is een platform waar zowel lokale (eerstelijnszones en lokale besturen) en centrale partners, als AZG toegang toe hebben waardoor er vlot informatie uitgewisseld kan worden in het kader van casemanagement. 

Na de pilootfase – de brede uitrol

5 eerstelijnszones namen deel aan deze piloot, om zo met voldoende feedback SUM breed uit te rollen in Vlaanderen. Dit project wordt in goede banen geleid door de betrokken partners, namelijk AZG, VIVEL en VVSG.

Vanaf 24 juni kunnen eerstelijnszones en lokale besturen casemanagement op een structurele manier opnemen.

Wat is casemanagement? Waarom doen we aan casemanagement?
 

Casemanagement is het nader onderzoeken van een (vaak complexe) situatie door het uitvoeren van geïntensifieerd contactonderzoek. Dit betekent dat er uitgebreider contactonderzoek nodig is dan standaard door een call agent wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld omdat een index patiënt niet in staat is om al zijn of haar contactpersonen op te lijsten (denk bijv. aan een tuinfeest, bruiloft, begrafenis, jeugdbeweging, sportclub,…). 

Een case manager gaat dan aan de slag om per samenkomst de contactpersonen en hun contactgegevens te identificeren. De contactpersonen die tijdens het casemanagement geïdentificeerd worden, zijn in SUM rechtstreeks gelinkt met de centrale database waardoor zij de nodige quarantaine-attesten en PCR-codes voor testing ontvangen.

Deze infographic toont je hoe het volledige proces van casemanagement verloopt. 
SUM infographic VIVEL
Infografic SUM - VIVEL
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn